De fiets wordt meer en meer gezien als één van de oplossingen in ons streven naar minder file, minder uitstoot & een actievere levensstijl. De ontwikkeling van performante elektromotoren voor de fiets kan zeer zeker als een kantelmoment worden gezien. De fietsindustrie heeft de wind in de zeilen en dat vertaalt zich in de ontwikkeling van een veelvoud van creatieve oplossingen.
Wil een fiets een echt alternatief zijn voor de auto dan moet hij ook toelaten om makkelijk en veilig kids en/of boodschappen te vervoeren. De fietsbranche biedt hiervoor ondertussen verschillende alternatieven: de fietskar, de bakfiets, de longtail en nog tal van andere oplossingen die niet onder één van de vorige noemers te categoriseren zijn.
Zie hier een kort overzicht van wat zoal mogelijk is:
Fietskar:

Bij Velonaut zijn we zeker fan van de fietskar. De fietskar laat toe om een klassieke fiets te gebruiken in een cargo configuratie. Tal van fietskar oplossingen kunnen bovendien gemakkelijk en compact worden opgeborgen wanneer ze niet worden gebruikt. De fietskar is dus een ideale oplossing voor wie punctueel grote of zware zaken met de fiets wenst te vervoeren.
Ik verwijs hiervoor graag naar onze blogpost van 03/2023 – De Fietskar: een onderschat attribuut voor de fietser in de stad
Bakfiets:

De bakfiets is de laatste jaren in onze steden niet meer uit het straatbeeld weg te denken. Hij is vooral populair voor kidsvervoer. Steeds vaker wordt hij ook ontdekt als alternatief voor het vervoer van pakjes en ander klein materieel, en dit is meer dan terecht. Van al de fietsalternatieven blinkt de bakfiets uit in polyvalentie: hij is echt multi-inzetbaar.
Met een bakfiets ben je wel minder wendbaar in vergelijking met andere fietsoplossingen. Vooral in steden met druk autoverkeer en een beperkt fietspadennetwerk, zoals bvb Brussel, ben je dan vaak een deelnemer tussen de auto’s.
Eigen aan de bakfiets is dat kinderen vóóraan zitten, en dus vol in de wind. Dit is de reden waarom bij een bakfiets gebruikt voor kindervervoer, de regenhuif een noodzakelijk attribuut is. Zonder regenhuif hebben de kids zeer snel kou, zelfs bij droog weer en temperaturen van 15°C. Dit is duidelijk minder het geval bij een longtail waar de kinderen achteraan zitten en de fietser dienstdoet als windbreker.
Ook het stallen van de bakfiets vergt meer plaats. Dit verklaart ook waarom sommige verzekeraars strengere voorwaarden opleggen voor bakfietsen. Deze staan immers in vergelijking met andere fietsen, vaker op de stoep vóór de woning.
Longtail:

Bij een longtail bevindt de belading zich in hoofdzaak achteraan op de fiets. De fiets heeft een lang en robuust bagagerek. Kiezen voor een longtail is kiezen voor een stabiele cargofiets die qua wendbaarheid dicht aanleunt bij een klassieke stadsfiets. In steden met eerder smalle straten is de longtail een geliefde cargo oplossing.
Ik verwijs graag naar onze blogpost van 04/2023 – Longtails: Waarop moet u letten bij het kiezen van een longtail?
Andere alternatieven:

En dan zijn er de cargo fietsen die niet passen in de definitie van de bakfiets of de longtail. Deze oplossingen hebben volgende kenmerken gemeen:
- Ze hebben vaak een atypische look
- Vanuit hun framegeometrie hebben ze een groot draagvermogen
- Ze zijn zowel vóór- als achteraan ingericht om zaken te vervoeren
- Qua lengte kunnen ze wedijveren met een klassieke fiets, in sommige gevallen zijn ze zelfs compacter
- Ze rijden verbazend efficiënt




Het zijn perfecte oplossingen voor de fietser die meer verlangt dan enkel van A naar B te fietsen, maar ook geen behoefte heeft aan de eerder vermelde XL alternatieven. Deze fietsen combineren efficiënt rijden met een aanzienlijk laadvermogen: kind + boodschappen of grote volumes aan goederen.
Typische voorbeelden hiervan zijn de volgende merken – modellen:
- QiO
- i:SY
- Bicicapace: Classicona & Pelican
- Omnium: Cargo, MiniMax & Mini
De QiO fiets laat zich daarenboven ook nog compact en handig parkeren. Het is dus ook een ideale fiets voor wie klein behuisd is en weinig ruimte heeft.


Velonaut bedankt ‘The Barn – Jette’ voor hun logistieke steun bij het tot stand komen van dit artikel.